Historie

“Bij koninklijke beschikking Hofleverancier sinds 2014.”

De kalender geeft 20 januari 1913 aan als Anthonius Christophorus Borst bij de Kamer van Koophandel in Alkmaar een bedrijf inschrijft dat zich bezighoudt met klein timmerwerk en grond-, weg- en waterbouw. Na de Tweede Wereldoorlog wordt op 4 oktober 1946 de eenmanszaak in een VOF omgezet en treden de drie zoons (Cor, Piet en Willem) als firmanten toe. Op 1 januari 1972, na het overlijden van de oprichter en zijn zoon Cor, wordt AC Borst BV opgericht. Zoon Ton en Cees van der Laan, schoonzoon van Cor, komen in het bedrijf. Uiteindelijk bestaat de directie op 1 januari 2001 uit de aandeelhouders Ton Borst en Wim Rodenburg. Op 1 januari 2010 is Ton Borst afgetreden als directeur en tot commissaris benoemd. Zijn zoon Cornel treedt tot de directie toe en neemt de aandelen van zijn vader over. In 2013 viert het bedrijf haar 100-jarig bestaan en op 24 september 2014 ontvangt het het predicaat ‘Bij koninklijke beschikking hofleverancier’.

Oprichter Antoon Borst

Anthonius Christophorus Borst wordt op 11 juni 1881 te Schagen geboren. Hij is de vierde zoon van Cornelis Borst en Anna Maria Janse (dochter van een aannemer op Wieringen). Vader Cornelis woonde aan de Langedijk te Schagen, was eerst koopman, voerman en stalhouder en ging in 1883 bij de Spoorwegen werken. Als spoorwegarbeider blijft hij nog enkele jaren in Schagen wonen, maar moet voor zijn werk in 1886 verhuizen. Cornelis Borst verhuist in 1888 met zijn gezin naar Castricum en woont uiteindelijk aan de Bakkummerstraat in Bakkum.

Het gezin Borst

Antoon komt op zevenjarige leeftijd met zijn ouders in Castricum wonen. Al op jonge leeftijd is hij een volleerd timmerman. In 1907 trouwt hij op 26- jarige leeftijd met Guurtje Kuijs, koopt hij een stuk grond ter grootte van 203 m2 aan de Bakkummerstraat en bouwt daarop een huis. In dit huis woont hij vanaf zijn huwelijk en zijn zes kinderen worden er geboren. Dit woonhuis met kruidenierswinkel, opgericht door zijn vrouw, verkoopt hij in 1923 aan kruidenier Piet Stuifbergen. Antoon is inmiddels met zijn gezin verhuisd naar een nieuw gebouwd woonhuis op nummer 79, naast de werkplaats aan de Bakkummerstraat.

De start van het bedrijf aan de Bakkummerstraat

Op 20 januari 1913 laat Antoon Borst bij de Kamer van Koophandel in Alkmaar een bedrijf inschrijven dat zich bezighoudt met klein timmerwerk en met grond-, weg- en waterbouw. In datzelfde jaar in februari koopt hij een onbebouwd perceel tuingrond gelegen aan de oostzijde van de Bakkummerstraat, dat zich uitstrekt van de Eerste tot de Tweede Groenelaan met een oppervlakte van 5370 m2. In diezelfde periode worden gedeelten van dit terrein verkocht en bebouwd. Omstreeks 1916 heeft Antoon op eigen terrein voor zichzelf een werkplaats gebouwd. Rond 1922 bouwt hij het pand verder uit tot een bedrijfspand bestaande uit woonhuis, werkplaats en loods.

De woningen van ‘Goed Wonen’

In 1919 verkoopt Antoon Borst ruim 2800 m2 grond aan het bestuur van de Bouwvereniging ´Goed Wonen´. geeft vervolgens opdracht aan aannemer Antoon Borst om 20 gelijke woningen te bouwen voor Goed Wonen, waarvan 10 aan de Bakkummerstraat en 10 aan de Zeeweg.

Grond- en waterwerken

Het zwaartepunt van het bedrijf lag in de periode tot 1973 bij de uitvoering van grond- en waterwerken. Veel werk werd uitgevoerd voor het PWN en ook voor Rijkswaterstaat, zoals de fabricage van grote sluisdeuren. Andere voorbeelden zijn het graven van het duinmeertje in Bakkum, waarbij het zand gebruikt werd voor de aanleg van het viaduct over de spoorlijn en de aanleg van een haven aan het Noord-Hollands Kanaal te Alkmaar voor houthandel Bierdrager. De uitvoering van sonderingen en grondboringen voor grondonderzoek van de meest uiteenlopende bouwwerken in geheel Nederland was een specialisme van de firma Borst.

De duowals

De firma Borst was direct betrokken bij de uitvinding van de Duowals. Een buitengewoon inventieve timmerman en uitvinder in het bedrijf, de heer Klaas Revers, had deze onder andere uitgevonden. Het was een wals met een horizontaal verstelbare middenrol, waardoor er met een variërend drukvermogen bij oneffenheden in het te walsen oppervlak werd gewerkt. Hierdoor is de wals bij uitstek geschikt voor asfalt, omdat er geen golven achterblijven in het wegdek. Op deze uitvinding werd in 1945 octrooi aangevraagd in Nederland en in 1948 verleend. Binnen drie jaar werd in negen Europese landen en in de VS octrooi aangevraagd en ook verleend. Er werd een commanditaire vennootschap (Duowals CV) gesloten, waarin Klaas Revers, onderwijzer Karel Vermeulen en de firma Borst participeerden. Op vrijdag 2 april 1948 was er een demonstratie van de ´Eerste Nederlandse Wegwals` op het luchtvaartterrein Schiphol. Het constructiebedrijf Hovers uit Tilburg heeft in 1953 de duowals in productie genomen. In totaal zijn er tien gebouwd, waarvan er nog een resteert en staat in het Wegenbouwmuseum te Harderwijk.